0 اسپیناس وب اسپیناس وب

افتخار طراحی سایت بیش از ۱۷۰۰ کسب و کار ایرانی و خارجی

نمونه کارها

آموزش HTML (قسمت هفدهم)- کار با عناصر چند رسانه اي

نظاره گر پیشرفت کسب و کار خود باشید ، وقتی اسپیناس وب جرئی از تیم شما می شود

در این جلسه در طراحی سایت کار با عناصر چندرسانه ای را باهم خواهیم آموخت:

یکی از نکاتی که وب را تا این حد پرطرفدار کرده است این حقیقت است که شما می توانید تصاویر گرافیکی، فایل ھای صوتی، تصاویر متحرک و فیلم ھا را به صفحات وبتان اضافه کنید.

اگر چه در گذشته اندازه این فایل ھا سبب محدود شدن استفاده شان می شود.

تکنولوژی ھای جدیدتر مانند جریان ھای صوتی و ویدیویی در کنار اتصالات با پھنای باند زیاد در ھا را به روی صفحات وب چند رسانه ای باز کرده است.

ما در این فصل با انواع عناصر چند رسانه ای و فرمت قابل استفاده آن ھا در صفحات وب آنا شده و سپس به نحوه گنجاندن آن ھا در صفحات اینترنتی خواھیم پرداخت.


تعریف عناصر چند رسانه اي


اگر بخواھیم عناصر چند رسانه ای را تعریف کنیم باید بگوییم که کلا ھر آنچه که در در یک صفحه وب قابل دیدن یا شنیدن باشد یک عنصر چند رسانه ای خواھد بود مانند متن ھا، کتاب ھای الکترونیکی، تصاویر، موزیک ھا، صداھا، فیلم ھا و … عناصر چند رسانه ای در فرمت ھای مختلفی وجود دارند که مرورگر ھای امروزی از تعدادی از آن پشتیبانی می کنند.


یک مرورگر فقط توانایی نشان دادن متن و تعداد معدودی از تصاویر را دارد اما انواع فراوان و مختلفی از فایل ھا روی وب وجود دارند از جمله فایل ھای ویدیویی، فایل ھای ،PDFانیمیشن FLASHو … برای اینکه مرورگر بتواند سایر انواع فایل ھا را نمایش دھد به برنامه ھای کمکی به نام برنامه ھای پخش کننده نیاز دارد.

برنامه ھای پخش کننده به دو شکل خارجی و مجزا که به صورت برنامه ھای جداگانه روی کامپیوتر بازدیدکننده اجرا می شوند

 ھمچنین برنامه ھای پخش کننده pluginکه درون صفحه وب در پنجره مرورگر کار می کند وجود دارند.

متداول ترین pluginھا پخش کننده ھای flashو shockwaveاز شرکت ماکرو مدیا، پخش کننده Quicktimeاز شرکت می باشندAdobe از شرکتAdobr Reader از شرکت مایکروسافت وWindows Media Player ، برنامهApple بررسی انواع عناصر چند رسانه اي انواع عناصر چند رسانه ای که می توان از طریق HTMLآن ھا را در صفحات وب قرار داد به دسته ھای زیر تقسیم بندی می شوند:


فایل ھای تصویری :

یکی از رایج ترین عناصر چند رسانه ای که در بسیاری از صفحات اجرا می شوند فایل ھای تصویری یا ھمان عکس ھا ھستند.

معمولا این عناصر به صورت خودکار توسط انواع مرورگرھا شناخته می شوند. از رایج ترین فرمت ھای تصویری که در صفحات قرار می گیرند. می توان به jpg , gif , pngاشاره نمود.

فایل ھای متنی :

این نوع فایل ھا جزء اولین انواع بودند که توسط مرورگرھا پشتیبانی شدند. از این دسته فایلھا می توان به فایل ھای htmlو PDFھا اشاره نمود.

مرورگرھا برای نمایش فایل ھای pdfبه نرم افزار کمکی Acrobat Readerنیاز دارند.


فایل ھای صوتی :

فایل ھای صوتی کاربردی در صفحات وب در فرمت ھای مختلفی ذخیره می شوند که به بعضی از آن ھا اشاره می شود.


فرمت MIDI:

این فرمت یکی از ابتدایی ترین فرمت ھای قابل استفاده در صفحات وب است نیز شناخته می شود.

از مزیت ھای این فرمت حجم بسیار پایین آن است. این فرمت در بسیاری از سیستم عامل ھا و مرورگرھا به خوبی پشتیبانی می شود.

فایل ھای از این نوع با پسوندھای midیا midiذخیره می شوند.


فرمت Wave:

این فرمت توسط شرکت مایکروسافت ارئه شده است. از مزایای ای نوع فرمت می توان به کیفیت بسیار بالای آن اشاره نمود اما در مقابل حجم زیادی ھم دارند.

این فرمت فقط بر روی سیستم عامل windowsو بر روی تمامی مرورگرھا قابل اجراست. فایل ھای از این نوع در پسوندھای wavذخیره می شوند.


فرمت MP3:

یکی از محبوبترین و پرکاربردترین نوع فایل ھای صوتی است که توسط ھمه مرورگرھا و سیستم عامل ھا به خوبی پشتیبانی می شود.

از مزیت ھای این نوع فایل ھای صوتی می توان به کیفیت برابر با waveاما حجم کمتر اشاره نمود.فایل ھای از این نوع با پسوندھای mp3یا mpgaذخیره می شوند.


فایل ھای ویدیویی :

این دسته از فایل ھا در فرمت ھای گوناگونی عرضه می شوند. که به برخی از آن ھا اشاره می شود:


فرمت  AVI:

این فرمت اولین بار توسط مایکروسافت ارائه شد. این فرمت یکی از رایج ترین فرمت ھای ھا ویدیویی مورد استفاده در صفحات وب ھستند که توسط بسیاری از سیستم عامل ھا و مرورگر پشتیبانی می شوند.

فایل ھای از این نوع در پسوند aviذخیره می شوند.

فرمت  WMV:

یکی از رایج ترین فرمت ھای ویدیویی مورد استفاده در صفحات وب است که البته فقط بر روی سیستم عامل ویندوز قابل اجراست و برای اجرا بر روی سایر سیستم عامل ھا نیاز به نصب برنامه ھای کمکی ویژه دارد. فایل ھای از این دست با پسوند wmvذخیره می شوند.


فرمت MPEG:

یکی از محبوبترین فرمت ھای ویدیویی برای صفحات وب است. این فرمت در تمامی یا سیستم عامل ھا و مرورگرھا به خوبی پشتیبانی می شود.

فایل ھای از این نوع در پسوند ھای mpg  یا mpegذخیره می شوند.


Quicktime:

اولین بار توسط شرکت Appleابداع و عرضه شد. فایل ھای از نوع فرمت برای اجرا نیاز به برنامه کمکی quicktimeدارند.

فایل ھای این دسته در پسوند ھای movیا 3gpذخیره می شوند.


ShockwaveیاFlash:

شرکت Macromediaاین نوع فرمت را برای اولین بار ابداع کرد. فایل ھای از این نوع برای اجرا نیاز به برنامه کمکی Adobe Flash Playerدارند.

این برنامه معمولا بر روی آخرین نسخه مرورگرھا به صورت پیشفرض نصب می باشد. فایل ھای از این نوع با پسوند swfذخیره می شوند.


اپلت ھای جاوا : یکی دیگر از عناصر که امکان گنجاندن آن ھا در صفحات وب وجود دارد اپلت ھای جاوا است. که البته برای اجرا در مرورگر نیاز به نصب javaاز قبل داریم.

طراحی سایت اسپیناس همیشه سعی در استفاده از به روز ترین تکتینک ها و ابزارها در  طراحی سایت دارد  در اسپیناس از تکنولوژی ها روز دنیا مانند CSS3 , HTML5 , Jquery , JAVASCRIPT   در طراحی وب سایت استفاده می شود و همچنین زبانهایی مانند PHP , ASP  در شرکت اسپیناس مشتری مداری حرف اول را می زند


درگ کنید مشاهده بستن پخش
0%