0 اسپیناس وب اسپیناس وب

افتخار طراحی سایت بیش از ۱۷۰۰ کسب و کار ایرانی و خارجی

نمونه کارها

آموزش HTML (جلسه چهارم )- تگ هاي قالب بندي متن (قسمت اول)

نظاره گر پیشرفت کسب و کار خود باشید ، وقتی اسپیناس وب جرئی از تیم شما می شود

ادامه اموزش طراحی سایت با HTML :

 

 

در این مطلب با ساده ترین تگ ھای موجود در HTML آشنا خواھید شد. اکثر این تگ ھا برای کنترل نحوه نمایش متنھا استفاده می شود. که از این رو به آن ھا تگ ھای قالب بندی متن گفته می شود.

آشنایی با انواع تگ هاي قالب بندي متن

چندین تگ مخصوص قالب بندی متن ھای نمایشی در صفحه وجود دارد که در ادامه به بررسی ھر یک از آن ھا وصفات و مقادیرشان خواھیم پرداخت.

تگ >b<: متن داخل یک عنصر b در صفحه به صورت ضخیم نمایش داده خواھد شد. در کد زیر عبارت “Lrean.com7″در صفحه به صورت ضخیم نمایش داده خواھد شد:

 

<p><b>7Learn.com :<b> Web Design Javascript Tutorials<p>

 

نکته : برای نوشتن کدھای Html در نرم افزار Notepad++ بھتر است به نکات زیر دقت کنید:

از منوی Encoding (رمز گذاری) گزینه Encode in UTF-8 را انتخاب کنید تا ھنگام تایپ فارسی کلمات بهدرستی در مرورگر نمایش داده شوند.

برای اینکه به برنامه بفھمانیم در حال نوشتن کدھای زبان HTML ھستیم از منوی Language  گزینه H وسپس گزینه HTML را انتخاب کنید.

حالا پس از نوشتن کد بالا از منوی file گزینه save را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز میشود ابتدا محل ذخیره سازیفایلتان را انتخاب کنید.، سپس در کادر مقابل عبارت file name نام فایل را بنویسید و فایل را با فرمت html. ذخیره کنید.

 

تگ <i>:  از این تگ برای مورب کردن متن استفاده می شود. کلمه “Learn.com7” در کد زیر در مرورگر به صورت مورب (italic) نمایش داده خواھد شد

 

تگ <u>:  این عنصر محتوای خود را به صورت زیر خط دار(underline) نمایش می دھد. ھرچند این عنصر جزء عناصرمنسوخ شده به حساب می آید اما ھنوز ھمه مرورگرھا از آن به خوبی پشتیبانی می کنند.

 

تگ <s> و <strik> : این دو تگ محتوای خود را به صورت خط خورده نشان می دھند. در واقع یک خط نازک بر روی متن ایجاد میکنند

 

تگ <sup> : محتوای این تگ به صورت بالا نویس نشان داده خواھد شد. بالانویس ھا معمولا به اندازه نصف ارتفاعیک کاراکتر بالاتر از بقیه کاراکتر ھا قرار میگیرند و کمی کوچکتر از متون اطرافشان ھستند.

 

تگ <sub> : محتوای این عنصر به صورت زیرنویس (اندیس) نشان داده خواھد شد. زیر نویس ھا معمولا به اندازهنصف ارتفاع یک کاراکتر از بقیه کاراکتر ھا قرار میگیرند و کمی کوچکتر از متون اطرافشان ھستند.

 

تگ <big> : در نسخه ھای قدیمی تر HTML، ھقت اندازه استاندارد برای متن وجود داشت. عنصر <big> محتوایخود را یک واحد بیشتر از متون اطرافش نمایش می دھد.

تگ <smal> : این عنصر دقیقا عکس عنصر<big> عمل می کند و محتوایش را یک واحد کوچکتر از متون اطرافشنمایش می دھد.

پ

<p><small>7Learn.com :</small> Web Design Javascript Tutorials</p>

 

تگ <del> و <ins> : از تگ<del> برای مشخص کردن تغییراتی که نشان می دھد نویسنده صفحه، محتوایی که ازقبل در صفحه موجود بوده است را حذف کرده است، استفاده می شود. این تگ در مقابل تگ <ins> که وظیفهمشخص کردن محتوایی که به تازگی به صفحه اضافه شده است را دارد، قرار میگیرد. تگ >del< موجب نمایش خطیبر روی محتوای خود و تگ >ins<  موجب نمایش زیر خط دار متن محتوای خود خواھد شد.

 

<p><del>7Learn.com :</del> <ins> Web Design Javascript Tutorials</ins></p>

 

تگ <abbr> و <acronym> : از این تگ ھا برای تعیین عبارت ھای کامل کلماتی که به صورت مختصر و کوتاه شدهدر صفحه ذکر شده اند استفاده می شود. ھر دو این تگ ھا از صفت title برای تعیین عبارت کامل این گونه کلماتپشتیبانی می کنند. مثال زیر یک نمونه از کاربرد تگ <abbr> به ھمراه صفت title آن را نشان می دھد:

 

<p> Learn <abbr title='Hyper Text Markup Language'>HTML</abbr></p>

 

بسیار خب . تا اینجا با 10 تگ برای قالب بندی متون در html آشنا شدیم. درقسمت دوم با بقیه تگ ھای قالب بندیآشنا خواھیم شد.

 

ادامه اموزش طراحی  سایت فروشگاهیبا HTML ، در جلسه بعدی!!با ما همراه باشید…

درگ کنید مشاهده بستن پخش
0%